Hana Zemanová už devátým rokem zastává post marketingové manažerky společnosti Somfy. S produkty chytré domácnosti se setkává nejen v práci, ale i doma. Zná je tak i jako běžný uživatel. Co vše ve svém rodinném domě s manželem používají? Co na jejich chytrý dům říkají návštěvy? A jaké to je si uvědomit, že sedíte na terase bez mobilu a stahují se předokenní rolety?
Co vše z chytré domácnosti doma máte?
Protože je manžel velkým fanouškem výrobků od společnosti Apple, máme doma všechno od telefonů, tabletů, MacBooků, sluchátek… a také HomePod, což je takový reprák, kterému můžu dávat i hlasové příkazy. Apple na denní bázi hodně využíváme.
Z domácí automatizace máme venkovní rolety a především světla, všude po celém domě. Používáme jak osvětlení od Philips Hue, tak i chytré zásuvky, například na rozsvěcení některých lampiček a pomocí přijímačů Somfy i klasická světla. Také máme led pásek podél terasy a na markýze. Vše je to samozřejmě propojené se systémem TaHoma® switch, kde máme nastavené různé scénáře. Na jejich vyvolání používáme právě HomePod, případně Siri v mobilu. Například večer, když se chceme dívat na televizi, tak se vypne hlavní osvětlení a rozsvítí jen vybrané světýlko pro příjemné přítmí. Hlasové asistenty používáme hodně často.
U vchodu máme motorizovaná garážová vrata a chytrý zámek dveří Door Keeper. Jakmile přijíždíme domů, spustím z auta v mobilu scénář a otevře se mi garáž, zámek se automaticky odemkne, odkóduje se dům a rozsvítí se pomocí Somfy přijímače světlo v chodbě. Domov nám hlídá Somfy ONE – kamera a alarm v jednom, zvenku o naše bezpečí dbají venkovní kamery. A máme také vnitřní pohybová čidla.
Jak jste se cítila, když jste do takhle prošpikované chytré domácnosti přišla poprvé a musela se s automatizací naučit zacházet?
Když jsem do toho domu přišla poprvé, automatizovaná markýza a stínění už byly nainstalované. Další prvky automatizace domácnosti jsme přidávali postupně a manžel je instaloval sám. Ale když to porovnám s jinými byty, kde jsem byla předtím a nebylo v nich zautomatizovaného vůbec nic, tak vím, že bych měla trošku šok, kdybych přišla rovnou do tak automatizované domácnosti.
Každopádně i tak jsem se s některými prvky musela sžít. Například na terase si musím dávat pozor, abych u sebe měla večer při setmění telefon. Kdyby se mi totiž zavřely venkovní rolety, tak se jinak do domu nedostanu. To je jedna z věcí, na kterou musí člověk myslet.
Ale osobně si myslím, že nemám problém s technologiemi, tak mi nevadí je mít doma. A naopak! Například mám scénář – přijíždím domů, zmáčknu příjezd, otevřou se mi garážová vrata, odkóduje se dům, otevřou se hlavní dveře, rozsvítí na chodbě a v garáži a já můžu s taškami úplně bezproblémově do domu. Když byl nějaký výpadek proudu nebo jsem neměla po ruce telefon a musela jsem vytáhnout klíče, tak už jsem naopak v takové fázi, že jsem naštvaná, že musím lovit klíče. Také jsem si rychle zvykla na hlasové povely, aby Siri něco udělala. To mi také hodně vyhovuje.
Dokážu se ale vžít i do žen, kterým to domů partner přinese a nainstaluje a ony se s tím musejí nějakým způsobem sžít. Já, jak jsem s těmi produkty v kontaktu v práci, tak vím, že jim můžu věřit, vím, co ty produkty dělají a mám k nim větší důvěru než třeba žena, které partner přinese domů nějakou vychytávku, která něco dělá automaticky a ona třeba nedokáže do toho nějak zakročit.
Máte nějakou vtipnou historku, o kterou byste se s čtenáři chtěla podělit?
Úplně na začátku, když jsem začala bydlet s mým teď už manželem, jsem si občas zvala svou nejlepší kamarádku na víno. Byly jsme samy doma a já jsem měla pocit, že mě třeba přes Somfy ONE může poslouchat, o čem se bavíme. A my ženský si musíme říct všelijaké informace a nechceme, aby to naši partneři slyšeli. Tak jsem přes Somfy ONE dávala kýbl. Aby se izoloval zvuk a aby nic nebylo vidět. Jenže já jsem taková, že jsem se mu pak přiznala. Tak mi tedy vysvětlil a ukázal, jak by to vypadalo, kdyby mě chtěl poslouchat – otevřela by se záklopka kamery a rozsvítilo by se červené světýlko. Od té doby už vím, že se nemusím bát, že by naše holčičí hovory byly odposlouchávané.
Zmínila jste, že využíváte hodně scénáře. Jaký je Váš oblíbený?
Máme rádi scénář „koukám na bednu“. Všechno se zhasne, jen na kuchyňské lince nahoře nám svítí světlo v takovém poměru, aby byla dominanta televize. A abychom zamezili odrazu světla z okna naproti televizi, tak se v rámci tohoto scénáře zatáhne i roleta To používáme hodně často. Dále také zmíněný scénář příjezdu domů.
Na noc máme dva typy scénářů – když jdeme spát, zakóduje se nám plášť domu, tedy všechny přístupové cesty, ale my můžeme v domě chodit, jen ne do předsíně a otevírat okna v přízemí. Druhý scénář je úplné zakódování, kdy se spustí uvnitř také Somfy ONE. Ten spouštíme, když všichni opouštíme domov.
Zkusila jste si doma některý produkt nainstalovat sama?
Já jsem byla vždy jen dohled, nikdy jsem nic sama neinstalovala. Viděla jsem, jak se to dělá, jak je to jednoduché, ale mám manžela, který je hračička a všechno si rád zkouší. Všechno nastavil a já si jen užívám ty benefity a mám jeho jako svou domácí technickou podporu. Myslím si, že je vždycky výhoda, když je jeden z partnerů ve společné domácnosti víc technicky zdatný nebo dokáže s naší zákaznickou podporou vyřešit některé nastavení, když mu to nejde.
Ale dokážu si představit, kdyby byli v domácnosti dva lidé, jako jsem já, tedy ne zas tak technicky zdatní, tak to pro ně může být komplikovanější nainstalovat. Ve finále je ale instalace našich produktů velmi intuitivní. Věřím sama sobě, že bych to zvládla, ale ještě jsem to nedělala.
Usnadňuje Vám domácí automatizace nějakým způsobem život?
Ano, určitě usnadňuje. Už jsem v takové fázi, že kdybych měla jít znovu do domu, kde automatizace domácnosti nebude, tak by mi chyběla. Především kvůli té jednoduchosti a úspoře času – dám pokyn nebo kliknu přes telefon a hned to je. Nemusím běhat po domě s ovladači nebo ručně zatahovat roletu po roletě. Myslím si, že kdyby ten systém nebyl tak jednoduchý na ovládání, tak bych to tolik nevyužívala. Někdy se mi stane, že nevím, jestli jsem vše pozavírala a zakódovala nebo jestli jsem nenechala otevřenou garáž, tak se v aplikaci TaHoma jednoduše pro kontrolu podívám.
Hodně využívám objednávání potravin přes internet a několikrát se mi stalo, že jsem to nestihla včas domů. Domluvili jsme se s kurýrem tak, že jsem mu na dálku otevřela garáž a on mi tam nákup nechá. Na kameře jsem viděla, jak přijel, vyložil zboží a já jsem si pak garáž zase zavřela. Navíc se v aplikaci TaHoma dá nastavit, jak moc se mohou vrata otevřít. Takže jsem je pootevřela jen přibližně na padesát centimetrů, aby doručovatel neviděl, co vše v garáži máme.
Jednou se mi také stalo, že jsem pracovně odjela a potřebovala jsem vyzvednout v domě zapomenuté dokumenty, tak jsem pro kolegyni na dálku odkódovala dům a zase ho na dálku uzamkla.
Jaké jsou tedy podle Vás výhody chytré domácnosti?
Určitě se cítím bezpečněji, když jsem sama doma. Zakóduju a můžu si na kameře zkontrolovat, co se děje před domem i za ním. Cítím se dobře, že to mám pod kontrolou. Také protože jsem žena, která má ráda hezké věci, design a to, co dělá v domě útulnost, tak se mi líbí ta hra světel. Když si člověk nastaví takové osvětlení, že si vytvoří domácí pohodu jedním pokynem. Nedokážu si představit, že bych každý večer vyťukávala na mobilu přesnou barvu pro naše led pásky Philips Hue. Takhle je to jednoduché. Takže výhody vidím v bezpečí, komfortu nastavení a jednoduchosti používání.
Vnímáte určitou úsporu na energiích?
My to máme tak, že v zimě se rolety otevírají s rozedněním a večer se zavírají při soumraku. V létě je dopoledne vždy zatažená ta část domu, kam praží sluníčko. A jak sluníčko postupně přechází přes střechu do zadní části domu, tak se ta přední strana pomalu otevírá a ta druhá se zavírá. Vždy ta jedna část větrá. Je opravdu citelné, že se takto u nás doma udržuje chládek. Samozřejmě když jsou čtyřicítky vedra čtrnáct dní v kuse, tak to jde cítit i uvnitř, ale je tam rozdíl.
Úplně to stejné cítím, když v zimě venku mrzne a zavřou se rolety, tak ten „pancíř“, který se tam vytvoří, zadržuje zimu venku. Pro automatické ovládání rolet máme samozřejmě sluneční čidla, která detekují, kolik světla je venku.
Také máme na vybraných radiátorech chytré termostatické hlavice, které nám udržují teplotu v jednotlivých místnostech, jak potřebujeme. Navíc si mohu vzdáleně teplotu upravit, když přijíždím například z víkendu.
Výhody tu jistě jsou. A co nějaké nevýhody?
Obava toho, že bych se nedostala z domu, kdyby se něco stalo, tu nemám. Všechny ty prvky jsou zařízené tak, že kdyby mechanismus nefungoval, tak vše jde otevřít manuálně.
Ohledně rolet – já jsem fanda žaluzií, protože mám ráda více světla a rolety jdou jen „zavřít“ a „otevřít“. Takže je jen tma nebo jen světlo, nic mezi tím. S žaluziemi si můžete nastavit kolik světla pustit dovnitř, podle toho, jak zrovna potřebujete. Ale co se týká bezpečnosti nebo zadržení tepla, tak to jsou určitě lepší rolety.
Jak na domácí automatizaci reagují návštěvy?
Moji rodiče jsou z toho všeho docela vyjevení, protože jsou staršího data výroby. Ale zase jsou věci, které se jim docela líbí. Například moje mamka je nadšená z těch světel a taťka zase z rolet, že nějakým způsobem řeší to teplo. Moji rodiče mají na domě motorizovaná vrata. Ovládají je přes jednoduchý systém Connexoon, protože nic jiného automaticky neovládají. Ale plánujeme jim nainstalovat TaHoma® switch, aby si mohli vyhrát i se scénáři jako já, až si pořídí i chytré osvětlení.
Jinak co se týká ostatních návštěv, například kamarádů, tak jsme pro ně jako showroom. Předvádíme jim, co všechno naše chytrá domácnost umí a pak to chtějí také. Ženským se hlavně líbí ty světýlka a jednoduché hlasové povely a chlapy se víc zajímají o ty technologie jako takové a různé hračičky.
Produkty Somfy, které má Hanka doma:
- Řídící jednotka TaHoma
- Pohony pro předokenní rolety RS100
- Pohon pro markýzu Sunea
- Pohon pro garážová vrata Dexxo
- Chytrý zámek dveří Door Keeper
- Venkovní kameru
- Kamerku s alarmem Somfy One
- Chytré osvětlení od Philips Hue